گفت‌وگو با نوجوان موفق قرآنی | ماه صفر و حس خوب تلاوت‌ در صحن گوهرشاد
  • کد مطالب: ۱۷۷۰۳۷
  • /
  • ۳۰ مرداد‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۹

گفت‌وگو با نوجوان موفق قرآنی | ماه صفر و حس خوب تلاوت‌ در صحن گوهرشاد

قرآن معجزه‌ی بزرگ پیامبر مهربان اسلام است. حضرت محمد(ص) درباره‌ی قرآن می‌فرماید: «هر چیزى زیورى دارد و زیور قرآن صوت خوش است.»

قرآن معجزه‌ی بزرگ پیامبر مهربان اسلام است. حضرت محمد(ص) درباره‌ی قرآن می‌فرماید: «هر چیزى زیورى دارد و زیور قرآن صوت خوش است.»

پارسا نوکندی سیزده‌ساله و دانش‌آموز پایه‌ی هفتم مدرسه‌ی شهید ظهوریان و قاری موفق و نمونه قرآن است. گفت‌وگوی ما با او را بخوانید!

 

چه‌گونه و از چه سنی قاری قرآن شدی؟

قرائت قرآن را با تشویق اقوام و پدر و مادرم از چهارسالگی و در جلسات فامیلی آغاز کردم. به ۶ سالگی که رسیدم، آموزش قرآن را با علاقه و اشتیاق خودم و همراهی پدر و مادرم در دارالقرآن حرم مطهر رضوی شروع کردم.

 

در کدام رشته‌های قرآنی فعالیت می‌کنی؟

در کرسی‌های تلاوت رضوی، حافظ‌های نوجوان هم‌سن‌وسال خودم را می‌بینم که به اجرای برنامه‌ی حفظ می‌پردازند. خیلی دوست دارم در کنار تلاوت قرآن در حرم مطهر به اجرای برنامه‌ی حفظ هم بپردازم و در این راه تلاشم را می‌کنم.

حدود یک ‌سال است به معنی آیات هم توجه ویژه‌ای دارم که آثار و برکات بسیار خوبی در زندگی‌ام داشته است. جز قرائت قرآن که رشته‌ی اصلی‌ام است، در رشته‌های ترتیل و اذان هم فعالیت می‌کنم.

 

خاطره‌ای دل‌نشین از قرائت‌های خود داری؟

انس با قرآن همیشه دل‌نشین است اما یکی از دلچسب‌ترین خاطراتم این است که در اوج همه‌گیری ویروس منحوس کرونا در سال ۱۳۹۸ که حرم مطهر امام‌رضا(ع) بسته بود، من داخل حرم رفتم و در رادیو زیارت اذان گفتم. حتی پدر و مادرم اجازه نیافتند مرا همراهی کنند.

حس بسیار خاصی بود که از توضیح آن ناتوانم و شکرگزار این اتفاق ناب هستم.

 

تاکنون در این راه موفقیت درخوری هم داشته‌ای؟

خدا را شاکرم که چهار سال پیاپی، از کلاس سوم تا ششم، رتبه‌ی اول مسابقات قرائت قرآن ناحیه را کسب کردم، کلاس سوم در مسابقات اذان رتبه‌ی عالی را به ‌دست آوردم و به‌تازگی نیز در مسابقات کشوری سفیران نور، رتبه‌ی سوم رشته‌های قرائت و ترتیل را از آن خود کردم.

هم‌چنین عضو گروه هم‌خوانی منتظران موعود(عج) به سرپرستی استاد بازودار، مدیر دارالقرآن یحیی‌بن‌زید، هستم که بهمن ۱۴۰۰ رتبه‌ی سوم کشور را به ‌دست آوردیم.

اما بالاترین رتبه‌ای را که تاکنون موفق به کسب آن شده‌ام خادمی حرم آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و مکبری آستان مقدس می‌دانم. قاری و مؤذن حرم هم هستم و وعده‌ی ظهر روزهای پنجشنبه در حرم مطهر رضوی به تلاوت قرآن و اذان می‌پردازم.

در مسجد محل هم تلاوت قرآن در برنامه‌ها و مکبری نمازها را برعهده دارم و در برنامه‌های اردویی آنجا نیز فعالیت می‌کنم.

با خودم عهد کرده‌ام ساعت ۸ هرشب قرآن بخوانم حتی اگر یک فراز باشد. به همین ترتیب، تاکنون توانسته‌ام هفت دور قرآن را ختم کنم.
البته جز فعالیت‌های قرآنی به ورزش تنیس روی میز هم علاقه‌مندم و برای موفقیت در این زمینه تلاش می‌کنم.

 

انس با قرآن چه برکاتی برایت داشته است؟

تلاوت قرآن به انسان آرامش می‌دهد و تأثیر بسیاری بر تازگی روح و افزایش انگیزه فرد دارد. به‌ویژه در ماه صفر، حس خیلی خوبی در تلاوت‌هایم در حرم مطهر (مخصوصا در صحن گوهرشاد) دارم.

انس با قرآن توجه و ارتباط بیشتر با خدا و اهل‌بیت(ع) را برایم به ‌دنبال داشته است و از وقتی با معانی آیات آشنایی جزئی پیدا کرده‌ام، سعی می‌کنم با دیگران شایسته و مناسب رفتار کنم.

اکنون از شاگردان جلسه‌ی محبّان امام‌رضا(ع) زیر نظر استاد پورکویر هستم. در کنار ایشان، استاد جاویدی، استاد پنجه و در رأس همه استادان، پدر و مادر عزیزم را از مشوق‌های اصلی خود در این راه می‌دانم.

مانند همه‌ی قاریان، تلاش می‌کنم یک قاری سرآمد در سطح بین‌المللی بشوم. در درس‌هایم بسیار موفق هستم و هیچ‌یک از کارهایم را مانعی برای پیشرفت دیگری نمی‌دانم. این موضوع را نیز از برکات انس با قرآن می‌دانم.

 

آیا راهی را که رفته‌ای به دیگران هم توصیه می‌کنی؟

بله، قطعا. به دوستان هم‌سن خودم توصیه می‌کنم روزی دست‌کم یک آیه از قرآن به‌همراه معنی بخوانند تا آثار و برکات آن را در زندگی خود ببینند.

من هم با دعوت از دوستانم برای شرکت در برنامه‌های مذهبی تلاش می‌کنم آن‌ها نیز در این راه قرار بگیرند و خوش‌حالم که تاکنون تعدادی از دوستانم به فعالیت‌های قرآنی رو آورده‌اند و در این مسیر خیلی هم موفق هستند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.